Koffie

Dit betalen we te weinig:

1 pak koffie (500 gr)

€ 1,3

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • Onderverdiening
  • Onderbetaling
  • Klimaatverandering
  • Luchtvervuiling

Thee

it betalen we te weinig:

1 doosje thee met 20 zakjes (40 gr)

€ 0,04

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • Onderverdiening
  • Onderbetaling
  • Kinderarbeid
  • Watervervuiling

Bananen

Dit betalen we te weinig:

1 tros van 5 bananen (1 kilo)

€ 0,31

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • Onderbetaling
  • Intimidatie
  • Landgebruik

Cacao

Dit betalen we te weinig:

1 chocoladereep (100 gr)

€ 0,83

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • Onderverdiening
  • Kinderarbeid
  • Intimidatie
  • Gezondheid
  • Veiligheid

Citroenen

De prijs van 1 kilo citroenen is:

  • in de winkel €
  • de true price €

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • ...
  • ...
  • ...

Sinaasappels

De prijs van 1 kilo sinaasappels is:

  • in de winkel €
  • de true price €

Wat zit er nog niet in de winkelprijs?

  • ...
  • ...
  • ...
“HET DOEL VAN TRUE PRICING IS NIET DAT MENSEN MEER GAAN BETALEN, MAAR DAT KOSTEN NIET LANGER WORDEN AFGEWENTELD OP MAATSCHAPPIJ EN NATUUR.”

DIT IS: FLOOR VAN DEN ELZEN

Floor van den Elzen werkt voor True Price als Associate. Ze werkt aan het inzichtelijk maken van de echte prijs van producten en helpt bedrijven met het meten en verbeteren van impact in hun ketens.

Floor: “Winkels, cafés en restaurants zien dat er een groeiende groep consumenten is die de echte prijs wil weten en hier ook iets meer voor kan en wil betalen. Nu is het moment waarop we dit ook echt kunnen gaan doen. Met supermarkten die de ‘true price’ van producten laten zien, merken die zich committeren aan het reduceren van de echte prijs in hun ketens, en consumenten en overheden die vragen om meer informatie over de maatschappelijke kosten van producten. De eerste stap is transparantie. Dat is bij een aantal producten nog niet zo gemakkelijk. Denk aan suiker en aan koffie van grote koffiebedrijven. Dat komt van heel veel verschillende producenten en heeft een hele ondoorzichtige keten. Je weet dus niet waar het vandaan komt en wat de problemen zijn. Bij bedrijven die via direct trade zaken doen, vaak kleinere merken, is dat al een heel ander verhaal. Ook voor grote bedrijven is het mogelijk om meer grip te krijgen op de zaak. Met kortere ketens bijvoorbeeld. De tweede stap is om consumenten vrijwillig de echte prijs te laten betalen. Hierbij heb je naast transparantie over de echte prijs, ook duidelijke informatie nodig voor klanten, zoals een display. Ook moet de betaling worden opgenomen op een bonnetje en wil je laten zien waar een betaling aan besteed wordt. We bieden dit al een poosje aan in de True Price Store in Amsterdam, voor koffie, chocolade en brood. We doen dit nu alleen nog voor armoede en klimaatkosten, maar breiden uit naar biodiversiteit en waterkosten. Binnenkort lanceren we de eerste supermarkt die producten tegen een echte prijs gaat aanbieden.  Als je vervolgens producten in de schappen legt met een prijs die meer richting de true price gaat, moet je wel zorgen dat het extra geld op de juiste plek terechtkomt. Bij die producenten dus, zodat zij aan de slag kunnen met het verlagen van de externe kosten. Want uiteindelijk is dat het doel van true pricing: niet dat mensen meer gaan betalen, maar vooral dat kosten niet langer worden afgewenteld op de maatschappij en de natuur. Dat moet je verankeren, bijvoorbeeld in contracten. En het vereist continue transparantie en goede samenwerking in de hele keten.

“Als je producten in de schappen legt met een prijs die richting de ‘true price’ gaat, moet je wel zorgen dat het extra geld op de juiste plek terechtkomt.”

Floor van den Elzen / True Price

TRUE PRICE & MVO NEDERLAND

True Price is een platform voor consument en bedrijf om de echte prijs te zien en verbeteren. True Price maakt gebruik van de True Price Standaard, die op dit moment wordt ontwikkeld en beheerd door de True Price Foundation. MVO Nederland is strategisch partner van True Price en werkt samen met haar leden aan echte prijzen, onder andere in de koffiesector.

True Price en MVO Nederland organiseren op Black Friday (27 november) het True Price Festival. Verschillende bedrijven stunten dan met echte prijzen. En er is een bijzondere lancering: de eerste supermarkt ter wereld waar klanten daadwerkelijk de échte prijs van producnten afrekenen. Ook meedoen? Schrijf je (gratis) in!

INKA & LARA / BODEMEXPERTS BIJ SOIL & MORE

“We moeten anders gaan telen. Met gebruik van compost of goed gecomposteerde mest in plaats van kunstmest en een ander onkruidbeheer zie je op langere termijn veel betere resultaten. Je hebt dan minder last van het uitputten van de bodem, waterschaarste en plantenziektes.

Wij zijn op theeplantages geweest die zijn omgezet van gangbare teelt naar biologische teelt, dus zonder kunstmest en pesticidegebruik. Er waren enorme verschillen te zien tussen de velden die al acht jaar biologisch zijn en de velden die net zijn overgegaan op biologisch. Bij de biologische teelt was de bodemstructuur veel beter en zagen de planten er veel gezonder uit.”

MEER WETEN OVER DIT ONDERZOEK?

Volg MVO Nederland op Twitter of LinkedIn, of neem contact op:

contact@mvonederland.nl

+31 (0)30 2305600