CONSUMENTEN WILLEN BÉST MEER BETALEN

Consument is bereid om 10 procent meer te betalen voor een kopje koffie, maar is wel bang dat het geld niet op de juiste plek terechtkomt.

OVER HET ONDERZOEK

In opdracht van MVO Nederland deed Multiscope onderzoek naar de bereidheid van consumenten om meer te betalen voor producten die we nu veel consumeren. Dit zijn producten waarbij ondernemers uit het netwerk van MVO Nederland moeilijkheden zien voor de levering of kwaliteit op lange termijn.

Voor het onderzoek vulden 1.002 Nederlanders van 18 jaar en ouder een enquête in. Deze groep is representatief voor de Nederlandse bevolking op leeftijd en geslacht. Ook interviewde MVO Nederland tien ondernemers en experts uit het eigen netwerk.

80% van de consumenten is bereid om 10% meer te betalen voor koffie.

Conclusie uit onderzoek MVO Nederland

Ruim 75 procent van de Nederlanders kan een leven zonder kop koffie of thee niet goed voorstellen. Dat zouden ze echter wel moeten doen, want als we qua productie en consumptie op dezelfde manier doorgaan als nu, kan dat kopje koffie ze in de toekomst wel eens afgenomen worden. Dat is een belangrijke conclusie uit een onderzoek van MVO Nederland naar hoe de ontbijttafel in 2040 eruitziet. Daarin is een representatieve groep van 1.002 consumenten ondervraagd, en zijn 10 ondernemers uit het eigen netwerk geïnterviewd. De resultaten bieden ook hoop: 80 procent van de consumenten is bereid om 10 procent meer te betalen voor zijn koffie.

De consument is vandaag de dag behoorlijk gehecht aan ontbijtproducten als koffie, thee, chocolade, bananen en sinaasappels. Zo geeft 88 procent van de dagelijkse koffiedrinkers aan niet zonder koffie te willen, en kan 90 procent van de dagelijkse theedrinkers zich geen leven zonder thee voorstellen. Rond de 88 procent van de wekelijkse chocolade-eters wil liever niet zonder en 82 procent van de mensen die wekelijks een banaan eten wil dit niet missen. Van de Nederlanders die wekelijks sinaasappels consumeren zegt 85 procent niet zonder te willen. En 82 procent van de wekelijkse avocado-eters wil dit niet missen. “Als je de resultaten zo bekijkt, dan kun je wel concluderen dat de Nederlandse consument een behoorlijke ontbijtschok gaat doormaken in 2040. Veel van de producten waar ze niet zonder willen zijn er dan misschien niet meer of zijn zeer schaars geworden. Andere producten worden van slechtere kwaliteit of veel duurder. Dat komt door onze huidige productie- en consumptiemethoden”, zegt Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland. “Uit het onderzoek blijkt dat consumenten deels op de hoogte zijn van de problemen die spelen bij de productie, maar dat er ook nog veel onbekend is. Veel mensen weten dat koffieboeren onderbetaald worden en dat er kinderen op cacaoplantages werken. Maar vrijwel niemand wist dat bananenplantages worden geteisterd door een schimmelziekte, omdat de planten zwakker worden door de monocultuur die boeren hanteren om te voldoen aan de grote vraag tegen lage prijzen. Dat kan ervoor zorgen dat de banaan die we kennen straks niet meer beschikbaar is. Ook onbekend is dat er steeds minder mensen thee willen plukken vanwege de slechte arbeidsomstandigheden. Thee wordt steeds vaker machinaal geplukt en dat zorgt voor een lagere kwaliteit.” Maria concludeert: “De problemen die spelen in productieketens moeten beter zichtbaar worden, voor ondernemers én voor de consument. Alleen dan kunnen we ernaar handelen.”

Ruim 75% van de Nederlanders kan zich een leven zonder kop koffie of thee niet goed voorstellen.

Conclusie uit onderzoek MVO Nederland

PERCENTAGE CONSUMENTEN DAT BEREID IS 10% MEER TE BETALEN

KOFFIE

78%

THEE

78%

CHOCOLADE

75%

BANANEN

80%

SINAASAPPELS

70%

“Veel problemen hangen samen met de lage prijs van producten in de supermarkt.”

Rol van de supermarkten

Veel problemen hangen samen met de lage prijs van deze producten in de supermarkt. Zo geven koffieondernemers als Simon Lévelt, The Coffee Quest en This Side Up aan dat koffieboeren hun koffie met verlies moeten verkopen vanwege de lage marktprijs. Een andere ondernemer geeft aan dat supermarkten vaak stunten met de prijzen voor bananen, waardoor het hele segment – ook fairtrade en biologisch – naar beneden getrokken wordt. “De prijs van een kilo bananen is nu lager dan een kilo appels, terwijl bananen duizenden kilometers hebben afgelegd”, aldus Luud Clercx van fruitproducent en -handelaar AgroFair. Lennart Clerkx, koffiebrander bij This Side Up Coffees: “De boer moet meer betaald krijgen. Het geld gaat naar grote koffiebedrijven en alle andere schakels in de keten. Op de beurs wordt door een paar mensen zo extreem veel geld verdiend.”

Hoop door een hogere prijs

Ondernemers geven in het onderzoek aan dat een verhoging van de koffieprijs met 10 procent genoeg zou moeten zijn om de toekomst van koffie veilig te stellen. Mits deze door producenten wordt gebruikt om duurzamer te produceren. Ook voor thee, bananen en chocolade geldt dat 75 tot 80 procent van de Nederlanders bereid is 10 procent of meer te betalen. Voor sinaasappels is dat 70 procent; voor avocado’s is ongeveer de helft van de Nederlanders bereid 10 procent meer te betalen.

Goede initiatieven

Ondanks dat de consument bereid is meer te betalen, heeft hij wel twijfels over waar dat extra geld terechtkomt: maar liefst 84 procent denkt dat dit niet op de juiste plek is. De geïnterviewde ondernemers in het onderzoek geven aan dat dit klopt, en dat dit voornamelijk komt door de invloed van grote bedrijven op de hele keten. Zij drukken de prijs bij producenten omlaag, want hun businessmodel draait om die lage inkoopprijzen. Daardoor hebben producenten geen ruimte om te investeren in duurzame productie op lange termijn. Het gevolg is een uitgeputte bodem waar straks niks meer op groeit, het verdwijnen van biodiversiteit en allerlei sociale problemen. “Consumenten willen best meer betalen, maar zolang er in de supermarkt ook producten worden aangeboden voor die extreem lage prijs, kiest een groot deel toch daarvoor. Het is dus tijd dat we gaan rekenen met de echte prijs van een product. MVO Nederland ontwikkelt nu zelf met onder andere koffiebedrijven een methodiek om de verborgen kosten die we nog niet betalen in kaart te brengen. Denk aan waterschaarste, bodemdegradatie en verlies aan biodiversiteit. Dat geeft de ondernemers zelf meer inzicht in waar de grootste problemen zitten, zodat ze kunnen bijsturen en ervoor kunnen zorgen dat het geld bij de juiste mensen terechtkomt”, zegt Maria van der Heijden. “Het onderzoek toont ook aan dat het nu belangrijker is dan ooit dat de overheid lef toont. Door transparantie te eisen en door te rekenen met echte prijzen ontstaat er een eerlijk speelveld. Toekomstbestendig beleid kan er uiteindelijk voor zorgen dat we ook in 2040 allemaal dagelijks een betaalbare kop koffie kunnen drinken.”

“Consumenten willen best meer betalen, maar zolang er in de supermarkt ook producten worden aangeboden voor die extreem lage prijs, kiest een groot deel toch daarvoor.”

Maria van der Heijden / MVO Nederland

DIT IS: MEINE VAN DER GRAAF

Meine is Business Developr bij MVO Nederland. Hij verbindt Nederlandse bedrijven met een duurzaam en sociaal profiel met business opportunities in Colombia, Peru en Costa Rica. Hij ontwikkelt projecten en zet consortia op van publieke en private spelers om winstgevende bedrijven te creëren en een maximale impact te hebben op sociale en ecologische ontwikkelingsdoelen.

“ECHTE PRIJZEN? DAN MOETEN WE STOPPEN MET STUNTEN.”

Meine: “Laat ik het nog maar eens herhalen: de prijs die we in de winkel betalen voor onze producten is vrijwel nooit de echte prijs. Kosten voor mens en milieu veroorzaakt door productie, transport en consumptie zijn niet meegenomen in de prijs. Producenten verrekenen enkel de door hen gemaakte bedrijfseconomische kosten, plus een winstopslag. Daar sta je dan, voor het schap. Met veertig soorten thee of drie meter koffie. En dan moet je die duurzame keuze eruit zien te vissen... Wat nou als de duurste producten ook de producten zijn die het minst gezond en het slechtst voor het milieu zijn. En de gezonde en duurzame keuzes minder hoog geprijsd. Opgelost, toch? Als de prijs van deze producten gebaseerd zouden zijn op wat ze werkelijk kosten, maakten consumenten op basis van feiten en de prijs van het product een keus. We hoeven ze dan niet meer te vragen om vanuit goede bedoelingen te kiezen voor een duurder product, want dat is in de praktijk gewoon lastig. Het onderzoek van MVO Nederland toont aan dat consumenten bereid zijn wat meer te betalen. Dat hoeft ons dus niet tegen te houden. Dan is het nu de taak van retailers en overheid om ervoor te zorgen dat er geen producten meer in de winkels liggen met een veel te lage prijs. Laten we beginnen met minder stunten. Of alleen stunten met duurzame producten, wat je terugverdient door ongezonde en niet-duurzame producten hoger te prijzen. Daar kan je morgen mee beginnen. De volgende stap kan zijn om in de winkel of kantine naast huidige prijs ook de true price te laten zien. Zo voelt de consument waar de keuze uit bestaat. Dit is geen toekomstmuziek. Het gebeurt al. Samenwerkingspartner True Price zet mooie stappen op dit gebied. Lees het onderzoek en laat je inspireren.”

Lees verder voor de persoonlijke verhalen van ondernemers:

MEER WETEN OVER DIT ONDERZOEK?

Volg MVO Nederland op Twitter of LinkedIn, of neem contact op:

contact@mvonederland.nl

+31 (0)30 2305600