“MENSEN WILLEN GEEN GIF IN HUN GIN-TONIC.”

Volkert van Eosta over dat de consument best een eerlijke prijs wil betalen voor gifvrije citroenen en sinaasappels

DIT IS: VOLKERT ENGELSMAN

Volkert Engelsman begon zijn carrière bij Cargill. Daarna richtte hij Eosta op, nu dertig jaar geleden. Eosta is marktleider in Europa voor de import en distributie van biologisch fruit uit zuidelijke gebieden en de tropen. Onder het Nature & More ‘trace & tell’-merk voorziet Eosta alle producten van een QR-code die de consument informeert over de herkomst en impact van het product op mens en milieu.

Wat is er aan de hand bij de productie van citroenen en sinaasappels?

Volkert: “De prijs van voeding is de helft van wat het zou moeten zijn. Als je kijkt naar de totale omzet aan voeding wereldwijd, dan kost deze voedselproductie ons nóg eens dat bedrag aan ecologische en sociale schade, volgens de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties. Producenten rekenen dat deel nog niet mee in de prijs. Veel gangbare fruittelers zitten in een negatieve spiraal. Bij citroenen en sinaasappels zie je dat de prijsdruk toeneemt. Tegelijkertijd nemen ook de kosten voor het gebruik van pesticiden en kunstmest toe en gaan de bodemkwaliteit en biodiversiteit juist achteruit. Plagen en ziektes krijgen daardoor meer kans. Dat zorgt ervoor dat producenten nog meer pesticiden en kunstmest gaan gebruiken. Het gevolg? Uitgeputte bodems, verontreinigd grondwater, afnemende biodiversiteit, klimaatopwarming, minimale marge op producten en verslechterende arbeidsomstandigheden.”

“Gezonde bodems zijn na de oceanen de grootste CO2-binders, zolang je ze goed onderhoudt.”

Volkert Engelsman / Eosta

Wat doet Eosta eraan om dit te verbeteren?

Volkert: “Wij werken uitsluitend met biologisch fruit en hebben een ‘trace & tell’-systeem om de impact transparant te maken. Bij biologische citroenen gebruiken telers geen kunstmest of pesticiden. Die kosten hebben ze dus niet meer. Dat geld kunnen ze investeren in bodemvruchtbaarheid en daarmee in het verminderen van watergebruik - tot zestig procent waterbesparing voor citrus -, meer biodiversiteit en een broeikasgasvermindering. Gezonde bodems zijn na de oceanen de grootste CO2-binders, zolang je ze goed onderhoudt. Ook stimuleert biologische landbouw het ziektewerend vermogen van het gewas. Bij citroenen maken opvallend veel producenten de overstap naar biologische teelt, omdat dat meer oplevert. Deze citroenen zijn populair bij de consument, omdat de schil wordt gebruikt voor gerechten. Mensen willen geen gif in hun cake of gin-tonic, dus kiezen vaak voor de biologische variant. En dat terwijl ze in de winkel duurder zijn dan gangbare citroenen. Prijs lijkt dus geen effect op de keuze voor biologisch te hebben.”

Wat moet er verder gebeuren?

Volkert: “Ik verwacht dat gifvrij telen binnenkort het nieuwe normaal is, omdat het belang van voeding en gezondheid steeds meer op de agenda komt. Betekent dat dat voeding twee keer zo duur wordt voor de consument? Nee hoor. Voorkomen is tenslotte goedkoper dan genezen. Als je het meteen goed doet en de maatschappelijke kosten vermijdt, ben je er al met een meerprijs van twintig tot dertig procent. Als we op de oude voet doorgaan, worden de kosten op termijn alleen maar hoger. Met biologisch groente en fruit zijn consumenten uiteindelijk een stuk goedkoper uit.”

“Ik verwacht dat gifvrij telen binnenkort het nieuwe normaal is.”

Volkert Engelsman / Eosta

“Langdurige droogte, storm, extreme regenval. Dat zijn de uitdagingen voor de toekomst. Daar moeten we ons op voorbereiden.”

Kees Rijnhout / Jaguar The Fresh Company

DIT IS: KEES RIJNHOUT

Kees Rijnhout is CEO van Jaguar The Fresh Company. Een dienstverlener in de fruitsector die duurzaamheid en transparantie als kernwoorden in haar missie heeft. Het bedrijf bemiddelt via kantoren in Caïro, Lima, Shanghai en Kaapstad grootscheepse verladingen van fruit over de hele wereld onder het eigen Jaguar-kwaliteitsmerk.

“Ik ben nu veertig jaar ondernemer in sinaasappels en ik heb nog nooit meegemaakt dat ze zo duur zijn als nu. De prijs voor sinaasappels beweegt mee met de markt op basis van vraag en aanbod en er is een groot tekort. De reden voor dat tekort is niet direct te doorgronden. In Zuid-Afrika, een belangrijk productieland, was er twee jaar geleden grote droogte en onlangs een storm. Beide hadden invloed op het transport. Ook is het er politiek onrustig. Dat speelt allemaal mee. Aan de andere kant is er veel vraag naar sinaasappels. We zien die vraag al langer groeien, met name uit opkomende economieën. Dat zorgt voor een stijging van de prijs op lange termijn. En op dit moment is er extra veel vraag, omdat consumenten denken dat vitamine C helpt tegen COVID-19.”

Hoe zie je de toekomst?

Kees: “Als je kijkt naar de langetermijntrends, dan voorzie ik vooral problemen met water en extreem weer.

Dat geldt voor sinaasappels, maar ook voor avocado’s. Bij de teelt van deze producten is veel water nodig en daar voorzien we tekorten. Een van de belangrijkste uitdagingen nu, is het verzorgen van een leefbaar inkomen en goede sociale omstandigheden voor de veldwerkers.”

Wat moet er verder gebeuren?

Kees: “Vanuit de consument en markt is er veel druk op de garanties (certificering, red.) van producenten, om de sociale omstandigheden en beloning te optimaliseren. Ook de afnemers zien hier streng op toe, en wie dit op termijn onvoldoende goed geregeld heeft, zal vanzelf zijn plaats in de supply chain verliezen.” Als je mij vraagt wie of wat de grootste invloed heeft op de markt, dan is dat het weer. Extreem weer. Langdurige droogte, storm, extreme regenval. Dat zijn de uitdagingen voor de toekomst. Daar moeten we ons op voorbereiden.”

Ontdek ook de echte prijs van dat andere populaire tropische fruit:

MEER WETEN OVER DIT ONDERZOEK?

Volg MVO Nederland op Twitter of LinkedIn, of neem contact op:

contact@mvonederland.nl

+31 (0)30 2305600